Zespół Szkół Ekonomiczno-Ogólnokształcących we Wrocławiu - Erasmus+

Nowy projekt Erasmus+ – „TRAVEL”

Wraz z siedmioma partnerami, rozpoczęliśmy nowy projekt Erasmus+, w wyniku którego nasi uczniowie, wraz z uczniami z Hiszpanii, Włoch oraz Litwy stworzą Wirtualną Wycieczkę po Parkach Krajobrazowych w tych czterech krajach. Jednocześnie nasi uczniowie będą mieli okazję bezpośrednio współpracować z młodzieżą z Litwy w celu wymiany poglądów, doboru odpowiednich narzędzi, wymiany pomysłów na temat oprowadzania rówieśników po Europie przy wykorzystaniu narzędzi IT.

Rajski rejs wśród greckich wysp i ciekawa (choć smutna) historia wyspy Trikieri

Aby rozpocząć całodniowy rejs podjechaliśmy autokarem do portu Achileion leżącego na morzu egejskim. Wyruszyliśmy z uśmiechami na twarzy - tym bardziej, że pogoda dopisywała. Przy małych, skalistych, niezamieszkanych wysepkach towarzyszyły nam delfiny. Wpłynęliśmy do zatoki Pagasyjskiej i zacumowaliśmy na półtoragodzinny postój na wyspie Trikieri. Według legendy to z tej zatoki wypłynął Achilles na wojnę trojańską. Od 1947 r. podczas greckiej wojny domowej wyspa Trikeri była wykorzystywana jako obóz koncentracyjny dla kobiet związanymi z lewicowymi więźniami politycznymi. Kobiety (a także często dzieci) były krewnymi członków partyzanckiego ruchu oporu, który walczył z siłami prawicowo-faszystowskimi. W 1949 roku na Trikieri przebywało 4 700 więźniów.

Zwiedzamy Meteory

Meteory to jedno z najbardziej niesamowitych miejsc w Europie. Są to bizantyjskie klasztory wzniesione na stromych skałach, w których znajdują się bezcenne artefakty i malowidła ścienne. Meteory to połączenie cudu natury z geniuszem dawnych budowniczych. Majestatyczne kilkusetmetrowe masywy skalne z usadowionymi na szczytach wiekowymi klasztorami (monastyrami), wyglądającymi, jakby były zawieszone w chmurach. W przeszłości klasztory były miejscem, w którym kształtowała się prawosławna literatura oraz sztuka. Dbano tutaj także o zachowanie tożsamości narodowej Greków. Dziś Meteory to jedna z najpopularniejszych atrakcji turystycznych Grecji i miejsce, które koniecznie trzeba zwiedzić, będąc w tym kraju.

Na początku zatrzymaliśmy się w Kalambace, uroczym miasteczku u podnóża Skał. Tam, w małej fabryce ikon dowiedzieliśmy się co to znaczy pisanie ikon. Następnie objechaliśmy poszczególne klasztory fotografując je z punktów widokowych. Weszliśmy do klasztoru (dla kobiet obowiązywał tam specjalny strój) i zwiedzaliśmy XVI-wieczny katolikon. Dziedziniec przypominał nam skrawek raju. Pełno na nim barwnych kwiatów, zieleni, było nawet drzewko pomarańczy kuszące dojrzałymi owocami. W XVI wieku, gdy powstawał klasztor, nie miał on dostępu do wody. Postanowiono zbudować cysternę - dębową beczkę, służącą do zbierania deszczówki i jej przechowywania. Beczka ma pojemność 12 000 litrów i jest jednym z ciekawszych eksponatów w klasztorze.

ZSE-O w Atenach

Do stolicy Grecji przyjechaliśmy z hasłem – „Witajcie w Grecji, moc atrakcji w słynnej kolebce demokracji.” Rozpoczęliśmy z wysokiego C o godz. 8.00 rano - zwiedzając owiany sławą Akropol. Około godz. 10 udaliśmy się przez słynną grecką Agorę (antycznego serca miasta) do kultowego miejsca w Atenach, dzielnicy Monastiraki, pełniej sklepów z pamiątkami i biżuterią. Tam mieliśmy czas wolny. Następnie spacerując przez dzielnicę Plaka doszliśmy do stadionu Panatenajskiego, który był areną igrzysk olimpijskich. Tam wsiedliśmy do autokaru i pojechaliśmy na spotkanie do Polskiej ambasady w Atenach. Następnie przejeżdżając przez ogrody narodowe i najsłynniejszy plac Sindagma udaliśmy się do Beit Shalom Synagogue, gdzie realizowaliśmy program Erasmus + . Wracając do hotelu na chwilę zatrzymaliśmy się w Termopilach. Tam właśnie umieszczono słynną kamienną tablicę z wyrytymi słowami: „Przechodniu powiedz Sparcie, że tu spoczywamy wierni jej prawom”.

Facebookowa strona projektu Erasmus+

Zapraszamy na stronę Facebooka „Erasmus+ Holocaust w świadomości współczesnej młodzieży”, na której pojawiają się relacje, zdjęcia, sprawozdania i materiały dotyczące realizacji naszego programu oraz pobytu w Grecji. Przed nami jeszcze sporo działań i pracy, więc prosimy o rozpropagowanie tej strony, lajkowanie i obserwowanie!

Już teraz można śledzić nasze dotychczasowe aktywności. Zapraszamy!

Erasmusowa wizyta w Salonikach

W niedzielę 2 kwietnia 2023 r. wyruszyliśmy do Salonik. Do pokonania mieliśmy 70 km. Wjeżdżając do miasta zatrzymaliśmy się przy jego symbolu Białej Wieży, następnie bulwarem nadmorski podeszliśmy do pomnika Aleksandra Macedońskiego. Potem podjechaliśmy na pobliskie wzgórza, byliśmy na miejscu dawnego cmentarza żydowskiego i zatrzymaliśmy się przy wspaniałej Bazylice św. Dymitra. Potem podjechaliśmy pod Muzeum Żydowskie, gdzie mieliśmy lekcję muzealną. Następnie po zrobieniu pamiątkowego zdjęcia na Eleftheria Square przy pomniku Holocaustu wędrując słynnym bulwarem Leof. Nikis mając chwilkę wolnego aby posmakować greckie klimaty wsiedliśmy do autokaru.

Marek Wodzisławski

sekretariat@edu.drukarska.net
kontakt@drukarska.net

Dostępność cyfrowa

Dokładamy wszelkich starań aby nasza strona spełniała wymagania ustawy o dostępności stron i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Jeśli znajdziesz jakieś uchybienia powiadom nas o tym.